Lisa och Kira

– följ vår vardag i träning/tävling och bus!

Måndag – Klickerträning

Publicerad 2010-03-01 19:08:34 i Allmänt

Hej allihopa!

Idag tänkte jag skriva lite om den fantastiska träninsmetoden - klickerträning...

Jag började att använda klicker på Kira, efter att ha läst många böcker och inslag om just klickerträning att det skulle vara så effektivt. Till en början måste jag erkänna att jag var skeptiskt, men oj vad fel jag hade! Det är verkligen jätteeffektivt! Man belöner exakt på hundradelen när hunden gör rätt beteende, ett vanligt "BRA" är för långsamt. Ta till exempel "SITT" då kan du belöna exakt när rumpan nuddar marken, eller vid "LIGG" exakt när armbågarna är på marken, det blir väldigt exakt. Det blir verkligen skillnad i inlärningstid när man använder sig av en klicker. Jag märkte snabbt att Kira lärde sig supersnabbt. Klickern bygger också upp en viss motivation hos hunden.

En annan fördel är att man lättare kan belöna hunden på avstånd, med en godis eller lek som belöning vid till exempel en inkallning så har hunden inte gjort något bra förens den är framme hos dig. Den var ju egentligen duktig redan när den vände sig om och satte kurs mot dig. Med klicker så kan du klicka redan då - hunden vet då att godisen är på väg och det var ett rätt beteende.

En förutsättning för att man ska kunna träna med klicker är att man har klickat in hunden, alltså att hunden vet att när den hör klicket så är det en godis på väg och att den då har gjort rätt precis på den hundradelen. För er som är intresserade av att börja träna med klicker så har jag ett jättebra inklickningsprogram som jag använde mig av.

Sedan så behöver man ju inte använde sig av klickerträning på beteenden som hunden redan kan bra, utan det är som mest effektivt vid inlärning av nya beteenden.

Jag använder mig av en sånhär klicker, den har ett skarpt och tydligt "klick":


Funderar ni över något så FRÅGA mig!

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kira

Jag är en superglad retriever blandning, 75 procent Flatcoated retriever och 25 procent Golden retriever, men jag är och ser ut precis som en flat! Min matte Lisa ,21 år, tävlar med mig i tävlingslydnad och rallylydnad än så länge. Men jag tränar också sök, spår, retrieverjakt, uppletande, budföring och lite annat smått och gott =) En och annan blandras utställning har vi varit på också för kul! Hemma har jag sällskap av katterna Kurre och Morris som är lagom roliga ibland... Retstickor! Matte har också släpat hem marsvinen Gilbert och Theodore, chinchillorna Henning och Hilda och ett akvarium. Måste jag nämna att matte, förutom att plugga till Civilekonom, också jobbar på Zoobutiken i Ö-vik? Jag tycker det är paradiset när jag för följa med henne på jobbet, kan det bli bättre?! Undrar ni över något så sänd gärna ett mail till [email protected] Kram på er!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela